ChiRunning

ChiRunning combineert de innerlijke focus en de flow van T’ai Chi met de kracht en energie van hardlopen, wat leidt tot een techniek van hardlopen die zeer efficiënt is en blessure preventief werkt.

Voorop staat een goede basishouding gecombineerd met ontspanning. Het lopen kan worden gezien als een eenbenige basishouding elke keer als je voet op de ondergrond landt. Door een goede basishouding is het niet nodig spierkracht in te zetten om jezelf in balans te houden en de energie kan vrijelijk door je lichaam stromen en zo gemakkelijker de spieren bereiken.

Bij ChiRunning staat techniek en ontspanning voorop, daarna het uitbouwen van het uithoudingsvermogen door duurtrainingen met een laag tempo, dat verbetert het leerproces. Vervolgens kan de snelheid worden opgebouwd.

Doordat de techniek zo efficiënt is vertaalt zich dit logischerwijs in besparing van energie, dus er kan met een hogere snelheid worden gelopen of een langere afstand met dezelfde snelheid.

Basisbeginsel is de “Needle in cotton”; Een sterke kern met daarom heen ontspannen ledematen, schouders en heupen.

Belangrijke beginselen zijn;

  • Beweeg alles in de richting waarin je gaat, “go with the flow”
  • Ontspanning tijdens het lopen
  • Gebruik de krachten die je tegenkomt, de zwaartekracht en de kracht van de weg die op je afkomt
  • Proces van geleidelijkheid
  • Niet gericht op resultaat, dat is meer het bijproduct als gevolg van de efficiëntie en komt vanzelf
  • Sensibiliteit “body sensing” en motivatie

Zoals Danny Dreyer zegt; “Blessures ontstaan door fouten in de techniek en niet zozeer door overtraining, met uitzondering van sterk resultaatgerichte trainingsprogramma’s”. Als de techniek correct wordt uitgevoerd, kan je elke dag de hardloopschoenen aantrekken en gaan.  Door de ontspanning heb je geen last van stijve spieren en andere ongemakken. De herstelperiode wordt sterk verkort.

ChiRunning is door de ontspanning en het minder inzetten van spierkracht van de beenbeweging ook zeer geschikt om toe te passen in een Du- of Triathlon.

ChiRunning staat voor lopen vanuit je sterke kern, niet vanuit de spierkracht van je benen.

De basiscomponenten van de techniek zijn;

  1. De basishouding voor balans en staan in je structuur
  2. Het subtiel hellen en gebruik maken van de zwaartekracht
  3. Het optillen van de enkels en meebewegen met de weg die op je afkomt
  4. Een ontspannen armbeweging voor balans en bekkenrotatie
  5. Een paslengte die is aangepast aan de snelheid waarmee je loopt
  6. Een pasfrequentie van rond de 180 passen per minuut